سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از روی دوستی نگریستن به چهره دانشمندعبادت است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 96 دی 30 , ساعت 9:10 عصر

مراحل ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان

موضوعات تجاری سازی یکی از نیازمندی‌های اولیه شرکت‌های دانش بنیان جهت افزایش پایداری و درآمد زایی و از سوی دیگر توان گسترش خدمات برون مرزی می‌باشد، موضوعات مطروحه که توسط واحدهای مختلف معاونت در واحدهای تجاری سازی، کریدور صادرات و صندوق توسعه و نوآوری مورد حمایت قرار گرفته‌اند در اولویت قرار خواهند داشت و مراحل ارزیابی آنها با سرعت بیشتری انجام خواهند شد. برخی از موضوعاتی که توسط واحدهای فوق مورد حمایت قرار گرفته‌اند به شرح زیر می‌باشند

 

اطلاعات بیشتر درباره شرکت دانش بنیان تجاری سازی

 

شرکت‌های دانش بنیان تجاری سازی در فهرست خدمات قابل ارائه زیر قابلیت تأیید داشته و در صورت وجود خدمات جدیدتر که در فهرست موضوع زیر قرار نگرفته باشند، با توجه به توافقات قابل پیش بینی توسط هیات تبعین و کارگروه ضمن هماهنگی با واحدهای تجاری سازی و بخش‌های مربوطه امکان افزوده شدن به فهرست موضوعی زیر را خواهند داشت. این امر با توجه به صلاحدید کارگروه صلاحیت بررسی و اقدام خواهد شد.

 

تهیه طرح کسب ‌وکار (BP)، امکان‌ سنجی فنی، بازار، اقتصادی

 

ارزیابی قابلیت تجاری ‌سازی

 

ارزیابی فنی، مالی، بازار، اقتصادی، سیستمی و عملکرد

 

جستجو و تحلیل اختراع و پتنت خارجی

 

نگارش و ثبت اختراع و پتنت داخلی و خارجی

 

ثبت طراحی صنعتی، علامت و نام تجاری در خارج از کشور

 

فروش مالکیت صنعتی

 

نقض و دعاوی حقوقی مالکیت صنعتی

 

تحقیقات بازار، مشاوره و تدوین برنامه بازاریابی، مشاوره مدیریت برند

 

بازاریابی برای محصولاتی که به ‌صورت B2B عرضه می‌شود

 

ارزیابی آمادگی صادراتی (ERA)، مدیریت صادرات (EMC)، اجرای برنامه‌های تبلیغات، توزیع و پخش در بازار خارجی

 

مشاوره و خدمات حقوقی در خصوص قراردادها و دعاوی

 

مشاوره فنی و مهندسی، مشاوره طراحی مهندسی، مشاوره تولید و برون‌ سپاری تولید

 

مشاوره شناسایی و اخذ مجوزهای ضروری و استقرار استانداردهای محصول

 

سرمایه گذاری شامل، مشارکت حقوقی، سهامداری، مشارکت در پروژه و طرح، خدمات توانمند ساز و توسعه ‌دهنده (Developer) و مشارکت در راه ‌اندازی شرکت‌ های نوپا (VC) و اصلاح مدل سرمایه‌ گذاری و ساختار سازمانی، جذب سرمایه گذاری، مدیریت هزینه

 

ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی کمتر از نرخ مصوب بانک مرکزی از قبیل تسهیلات بلند مدت (جعاله، مشارکت مدنی) و تسهیلات کوتاه ‌مدت (قرض الحسنه، فروش اقساطی، لیزینگ)

 

ارائه ضمانت ‌نامه از قبیل ضمانت ‌نامه اعتباری (تضمین پوشش ریسک)، ضمانت‌ نامه عمومی (ضمان ‌نامه پیش پرداخت، حضور در مناقصه، حسن انجام تعهدات، مسئولیت و دانش فنی)

 

تدوین استراتژی و ره نگاشت فناوری

 

پیش‌بینی و آینده ‌نگاری فناوری

 

مشاوره فروش فناوری و خدمات فن بازار

 

طراحی فرآیندهای مدیریت فناوری و نوآوری و توسعه محصول جدید (NPD)

 

ارزیابی سطح فناوری

 

مشاوره انتقال فناوری صرفاً مشروط به تسلط گیرنده فناوری به دانش فنی دریافت شده

 

ارائه همزمان خدمات شتاب دهی در مدت‌زمان محدود شامل تأمین فضای کسب ‌وکار، مربی‌گری و مشاوره، سرمایه‌ گذاری، شبکه ‌سازی، آموزش

 

صحه‌ گذاری فناوری

 

ارزش‌ گذاری و قیمت ‌گذاری فناوری

 

مستندسازی دانش فنی

 

BusinessPlan1-300x199


جمعه 96 دی 29 , ساعت 1:20 عصر

درباره ارائه محصول دانش بنیان به بازار

رئیس مرکز پژوهشی فناوری های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه سیاست ها و قوانینی در تمامی کشورها از جمله ایران وجود دارد تا فضای اشتغالزایی و تولید ثروت از دانش فراهم شود، ادامه داد:

“یک بخش از اقتصاد دانش بنیان در عرصه کارآفرینی را استارت آپ ها تشکیل می دهند.”

وی همچنین گفت:

“بر این اساس شرایط مطلوبی در کشور ایجاد شده است تا با حمایت های صورت گرفته، ایده پردازان و سرمایه گذاران با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این ارتباط منجر به ارائه محصول دانش بنیان به بازار شود.”

شرکت های دانش بنیان و کاهش بیکاری

یکی از نگرانی هایی که همیشه مردم را در بر میگیرد این است که شما نمیدانید شرکت های دانش بنیان چه حماتی هایی از مردم و شرایط آنها میکنند ما در این مطلب میخواهیم به این موضوع بپردازیم.

رئیس مرکز پژوهشی فناوری های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران اتصال میان اقتصاد دانش بنیان و سنتی را چالش بزرگی دانست و در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان در کاهش بیکاری ادامه داد:

“شرکت های دانش بنیان می توانند در کاهش بیکاری جامعه به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی نقش موثری ایفا کنند.”

وی تعداد شرکت های دانش بنیان در ایران را سه هزار شرکت اعلام کرد و گفت:

“با توجه به فراهم شدن زیرساخت ها و توسعه زمینه های پژوهش و فناوری مسیر حوزه پژوهش تا فناوری و تکمیل حلقه تولید ثروت از دانش باید طی شود.”

عموعابدینی با اشاره به اینکه این مسیر دارای زنجیره هایی بوده که یکی از این زنجیره ها با شرکت های دانش بنیان مرتبط است، افزود:

“درواقع باید شرایطی فراهم شود تا ایده های نشئت گرفته از فعالیت های پژوهشی به فناوری مبدل شود تا از دل آن یک محصول به دست آید و وارد عرصه کسب و کار شود.”

وی اظهار داشت:

“عرصه شتاب دهنده ها و استارت آپ ها زمینه هایی را فراهم کرده است تا کسانی که دستاوردهایی دارند به ویژه افرادی که دارای تحقیقات دانشگاهی هستند در مسیر اشتغالزایی گام بردارند.”

ارائه محصول دانش بنیان به بازار


چهارشنبه 96 دی 27 , ساعت 11:11 صبح

برخی از خدمات شرکت دانش بنیان تولیدی

شرکت های بسیار مختلفی برای ارائه خدمات وجو دارد اما در این مطلب میخواهیم برای شکا درباره شرکت های دانش بینان تولدی صحبت هایی داشته باشیم پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

شرکتهایی که متقاضی تاییدیه  شرکت دانش بنیان تولیدی هستند، باید موارد زیر را دارا باشند و تنها در صورت دارا بودن همه مواردی که در ادامه توضیح داده شده است، بعنوان یک شرکت دانش بنیان تولیدی مورد تایید قرار خواهند گرفت.

 
 

حداقل 50 درصد از درآمد یک سال گذشته که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده است، ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش بنیان دارای همه معیارهای بالا (شرایط کالاها و خدمات مورد تأیید) باشد.

 

پرداخت بیمه برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت به مدت حداقل 6 ماه

 

نسبت کارکنان تمام وقت در بخش اصلی با مدرک حداقل کارشناسی، به کل کارکنان تمام وقت فعال در بخش‌های اصلی، برای تمامی شرکت ها حداقل 30 درصد و برای شرکت‌های بیش از 50 نفر نیروی انسانی حداقل 20 درصد باشد.

همه شرکت‌های متقاضی دریافت گواهینامه دانش بنیان ابتدا به صورت دانش بنیان تولیدی ارزیابی می‌شوند. اگر شرکت متقاضی، معیارهای (شرایط شرکت‌های دانش بنیان تولیدی) را نداشته باشد، در اولویت اول با داشتن شرایط شرکت‌های دانش بنیان نوپا ، به صورت نوپا تأیید می‌شود. اگر به صورت نوپا مورد تأیید قرار نگیرد، می‌توان با داشتن (شرایط شرکت‌های دانش بنیان صنعتی ) به صورت صنعتی مورد تأیید قرار بگیرد.

 

دوشنبه 96 دی 25 , ساعت 11:30 صبح

مشکل صدور ضمانت نامه دانش بنیان در کشور

شرکت های بسیار زیادی در ایران پیش از برای دریافت ضمانت نامه های اعتباری اقدام کرده اند اما همیشه با مشکلات بسیار زیادی روبرو بوده اند ما دراین مطلب میخواهیم به شما درباره رفع این مشکلات اطلاعاتی خواهیم داد.

وی وجود یک نهاد بالادستی برای سازگاری و تشکیل مدل های مشترک در بخش صدور ضمانت نامه دانش بنیان در کشور را  ضروری قرائت کرد و اظهار کرد:

“وجود یک بانک تخصصی در کشور برای پشتیبانی از اکتساب و اقدامات کوچک ضروری هست، چراکه در بحث صدور ضمانت نامه در کشور قطعاً تمرکز کلیدی بر کمپانی های بزرگ است که قاعدتاً پشتیبانی ضمانت نامه ای کمتری دارند.”

دلیری دنبال کرد:

” ازاین رو برای آنکه بتوانیم به هدف پایانی که همان اصلاح ساختار است دست یابیم، علاوه بر اکتساب تجربیات کشورها و استفاده از آن ها مشاوره هایی هم از مجلس شورای اسلامی گرفتیم و سرانجام به این جمع بندی دست یافته ایم، که باید یک اقدام کارشناسی و دقیق در مورد جابه جایی تجربیات با کشورها صورت دهیم و به حل مشکل صدور ضمانت نامه اعتباری برای شرکت های دانش بنیان در کشور دست یابیم. “

ارزیابی نحوه فعالیت صدور ضمانت نامه در کشور های ژاپن و کره

شاید پیش از این درباره ضمانت نامه های اعتباری به میزان بسیار بالایی اطلاعات کسب کرده باشید ما در این مطلب به شما دباره استفاده هایی که میتوانید از این ضمانت نامه ها ببرید میگوییم ..استفاده هایی در کشور های ژاپن و کره.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت:

“با ارزیابی نحوه فعالیت صدور ضمانت نامه در کشور های ژاپن و کره توانستیم به تفاوت هایمان در این بخش با آن ها پی ببریم و درصدد کاهش آن  برآییم.”

دلیری اضافه کرد :

” اولین تفاوت موجود، وجود یک نهاد بالادستی پشتیبانی کننده در این کشورها در بخش صادر کردن ضمانت نامه هست، علاوه بر این تنوع و تفاوت در نحوه صدور ضمانت نامه های اعتباری برای شرکت های دانش بنیان فعلی در این بخش مشهود هست، به صورتی که در بخش تضمین صادرات در این کشورها تمرکز بر روی ابزارهای بیمه می باشد.”


جمعه 96 دی 15 , ساعت 7:46 عصر

آشنایی با خدمات مشاوره شرکت های دانش بنیان 

مشاوره شرکت های دانش بنیان یکی از نام هایی است که اگر در این عرصه فعالیت میکنید بی شک هزاران بار شنده اید.ما در این مطلب مخیواهیم برای شما درباره این شرکت های مشاوره بیشتر صحبت کنیم.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

کسب آگاهی از روند دانش بنیان شدن شرکت ها و همچنین مرتفع ساختن نیاز های شرکت های متقاضی دریافت گواهینامه دانش بنیان سبب ایجاد نگرشی کارشناسانه برای راه اندازی مرجعی برای مشاوره دانش بنیان شده است.

 شبکه دانش بنیان ایران و خدمات مشاوره دانش بنیان را بشناسیم

شبکه دانش بنیان ایران (Irkbn) در واقع یک دایره المعارف از مطالب مرتبط با مباحث حوزه فناوری و Hightech است که توسط کارشناسان خبره در این حوزه تدوین شده است.
شبکه دانش بنیان ایران، به دلیل دارا بودن کارشناسانی خبره و با سابقه ارزیابی شرکت های دانش بنیان به عنوان تنها مرجع تخصصی مشاوره در حوزه دریافت مجوز دانش بنیان می باشد.
موضوع شرکتهای دانش بنیان و مباحث فناوری های نوین مورد توجه مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و تمامی نهادها بوده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی بررسی و حمایت از اینگونه شرکت ها در کشورمان می باشد. برای استفاده از حمایت های دانش بنیان و امتیازات دانش بنیان و همچنین بهره مندی از جنبه تبلیغاتی این گواهینامه در برند سازی، شرکت ها و موسسات باید در چندین مرحله و در سطوح مختلف مورد ممیزی و ارزیابی قرار گیرند.

  1. در مرحله اول و پس از تکمیل اطلاعات در سامانه معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت ها و موسسات متقاضی دریافت گواهینامه دانش بنیان، به صورت غیر حضوری مورد ارزیابی اولیه و مقدماتی قرار می گیرند.
  2.  پس از آن پرونده به کارگزاران و معتمدین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که عموما شرکت هایی خصوصی هستند جهت بررسی میدانی و ارزیابی حضوری ارجاع می گردند. در این مرحله، پس از تکمیل اطلاعات توسط شرکت یا موسسه متقاضی گواهینامه دانش بنیان و ارسال آنها برای کارگزار، ارزیابی حضوری انجام می گردد. در این ارزیابی، شرکت یا موسسه متقاضی از نظر فنی، مالی، نیروی انسانی و حقوقی با استانداردها و آیین نامه های اجرایی مورد بررسی قرار می گیرند. پس از بررسی حضوری توسط کارگزاران، گزارشی در حوزه های فوق تدوین شده که در واقع شرح حال شرکت یا موسسه متقاضی گواهینامه دانش بنیان در همان لحظه می باشد.
  3. بعد از ارزیابی حضوری کارگزار ، ممیزی فنی توسط سردبیری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به استناد گزارش تدوین شده و اظهارات کارگزاری برای محصولات و خدمات شرکت متقاضی انجام می گیرد.
  4. در مرحله بعدی از نظر آیین نامه، مستندات مالی و فنی و همچنین انطباق ارزیابی با قوانین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط این معاونت مورد بررسی می گردد و در نهایت وضعیت شرکت یا موسسه متقاضی گواهینامه دانش بنیان مشخص می گردد که مورد تایید می باشد و یا مردود می گردد.

به صورت کلی حدود 40 الی 45 درصد از شرکت ها و موسسات متقاضی مورد تایید قرار می گیرند و مابقی به دلایل مختلفی مردود می گردند. اگر شرکتی مورد تایید واقع نشود بنا بر قوانین و آیین نامه هاحداقل یک سال پس از تاریخ اعلام نتیجه می تواند به رای نهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعتراض کند تا مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ